نوجوانان مبتلا به شکاف کام و لب

نوجوانان مبتلا به شکاف کام و لب

نوجوانی سن حساسی برای تمام کودکان است . کودکانی با درمان فیزیکی عالی که اشکالات فیزیکی یا اشکالات مربوط به شکاف را در گفتارشان ندارند ،ممکن است هنوز با نارساییهای روانی- اجتماعی خود کنار نیامده باشند . این نوجوانان هنوز هم میتوانند از مشاوراتی که توسط آسیب شناس گفتار و زبان یا روانپزشک یا روانشناس ارائه میشوند ، سود ببرند . اگر ارجاع لازم شد ، آسیب شناس گفتار وزبان به عنوان مشاور ، حمایت لازم را فراهم خواهد کرد.
نوجوانان وجوانانی که مراقبت های محدود بدو تولد و مشکلات متعددی مثل بیماریهای گوش ، ظاهر نامناسب ، مشکلات دندانی ، اختلالات گفتاری و مشکلات متعددی مثل بیماری های گوش ، ظاهر نامناسب ، مشکلات دندانی ، اختلالات گفتاری و مشکلات روانی – اجتماعی را تجربه کرده اند ، به ترکیبی از مراقبهای جسمی و روانی نیاز دارند .
الغینی که از هنگام تولد تا سالهای نوجوانی موفق به دریافت کمک نشده اند ، به ندرت هنگام بزرگتر شدن ، درخواست کمک میکنند . به نظر میرسد آنها در مسائل و مشکلات خاص مربوط به شکاف مثل بیماریهای گوش ، مشکلات دندانی ، سینوزیت ، گفتار ، نیاز به مشاورات ژنتیکی ، سوال در مورد اعمال جراحی اصلاحی و عدم موفقیت در مسیر زندگی ، کمتر درخواست کمک مینمایند . به هر حال غیر معمول نیست اگر چنین نگرانی هایی در زندگی به صورت بعضی نیازهای فیزیکی جلوه یابند . در زیر به یک سری از متداول ترین سوالات که ممکن است برای نوجوان مبتلا به شکاف لب کام پیش بیاید پاسخ داده شده است .
چه درمانهایی برای بزرگسالان مبتلا به شکاف لب و کام وجود دارد ؟
درمانهایی که برای بچه ها و نوزادان مبتلا به شکاف لب و کام انجام میشوند ، برای بزرگسالان هم قابل استفاده میباشد . بیمار باید همیشه تحت نظر تیم درمانی باشد تا اگر برای هر نوع درمانی آمادگی داشت ، برایش صورت بگیرد . امروزه روکردهای جدیدی برای سازماندهی درمان این افراد نسبت به گذشته در دسترس هستند . در نهایت بزرگسالان ممکن است به منظور تعیین اینکه آیا فرزندشان مبتلا به شکاف هست یا نه مشاورات ژنتیک را با مراجعه به مراکز مربوطه انجام میشود .
چگونه درمانهای مورد نیاز تعیین میشود ؟
ارزیابی هایی که توسط تیم شکاف کام صورت می گیرد اطلاعاتی را برای بزرگسالان مبتلا به شکاف لب و کام در ارتباط با مشکلاتشان فراهم میکنند . یک تیم شکاف کام شامل گروهی از متخصصین گوش و حلق و بینی ، دندانپزشک ، گفتار درمانگر ، مددکار اجتماعی ، روانشناس ، متخصص بیهوشی ، ارتودنتیست ، متخصص اطفال میباشد .

چه نگرانیهایی در ارتباط با بزرگسالان مبتلا به شکاف لب و کام وجود دارد ؟
بزرگسالان از جمله نوجوانان مبتلا به شکاف لب و کام بیشتر در رابطه با وضعیت ظاهری لب و بینی ، توانایی صحبت کردن ، کیفیت شنوایی آنها و ظاهر و عملکرد دندان هایشان نگرانیهایی دارند . تمایل به دانستن علت و ماهیت مشکل مادرزادی و سوال درباره احتمال داشتن فرزندانی مشابه خود ، باعث نگرانی و اضطراب این افراد میشود . تصمیم گیری و برنامه ریزی برای تحصیل در دبیرستان و در نظر گرفتن سایر نکات ، مواردی هستند که نیاز به مشاوره دارند .
چه اقداماتی برای ظاهر لب و بینی صورت میگیرد ؟
اگر چه اسکار ترمیم شده شکاف ، دائمی می باشد ، اما ممکن است کیفیت آن اسکار بهبود پیدا کند . همچنین جراحی میتواند شکل لب ، بد فرمی و انسداد تنفس بینی را اصلاح کند در رابطه با تغییرات ظاهر لب و بینی اگر سوالی داشتید میتوانید از جراح بپرسید تا تعیین کند که چه عملی امکان پذیر است و چه جراحی نیاز است که در این دوره بدون ناراحتی و صرف هزینه اضافی انجام شود .

آیا برای بزرگسالان مبتلا به شکاف لب و کام امکان بهبودی در گفتار میباشد ؟
بچه ها به دنبال درمان شکافشان می توانند دررابطه با مشکلات گفتاری مربوط به شکافشان، به تغییرات چشمگیری دست پیدا کنند . گفتار درمانگر، گفتار را ارزیابی میکند و به فرد گفته میشود که به جلسات گفتاردرمانی نیازمند هست یا نه ؟ بزرگسالان مبتلا به شکاف ممکن است مشکلات شنوایی داشته باشند . افت شنوایی ممکن است وضوح گفتار را کاهش دهد و اغلب مشکلات ارتباطی بیشتری ایجاد کند . بزرگسالان باید به طور مداوم وضعیت شنوایی و گوشهایشان را توسط متخصص گوش و حلق و بینی و یک شنوایی شناس چک کنند .

چه درمانهایی برای بزرگسالان با ناهنجاری فکی – دندانی در ارتباط با شکاف
وجود دارد ؟
بزرگسالان مبتلا به شکاف لب و کام ممکن است کج شدگی یا از دست دادگی دندانی داشته باشند. فکها برای برخورد با یکدیگر در جویدن ، گفتار و زیبایی دخیل هستند . جراح میتواند شکل فکها را برای اینکه روی یکدیگر بیایند باز سازی کند . ارتودنتیست ، پرستودنتیست ، و جراح پلاستیک برای اینکه بهترین طرح درمانی برای فرد بیمار تعیین کنند باید با یکدیگر کار کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *