انواع کم شنوایی

انواع کم شنوایی

انواع کم شنوایی را می توان در ۵ دسته طبقه دسته بندی کرد :

 

  1. کم شنوایی انتقالی( CHL conductive hearing loss) : در این نوع کم شنوایی مشکل یا ضایعه ی شنوایی بیمار در گوش خارجی و یا در گوش میانی او قرار دارد . از جمله عللی که منجر به این نوع کم شنوایی می شود می توان جرم گوش (Cerumen) , اوتیت گوش خارجی ( Otitis external) , پارگی پرده تمپان (Perforation) , اوتیت گوش میانی (Otitis media) , اتوسکلروز (otosclerosis) , گسیختگی زنجیره استخوانچه ای(ossicular chain discontinuity) را نام برد. در این نوع کم شنوایی افراد اغلب آهسته صحبت می کنند و درک خوبی نسبت به گفتار دارند و اغلب در محدوده ی فرکانس های پایین (low.frequency) دچار وزوز هستند .
  2. کم شنوایی حسی عصبی (sensory neural hearing loss)SNHL : در این نوع کم شنوایی مشکل یا ضایعه ی شنوایی بیمار در گوش داخلی ( در عصب شنوایی و یا در سلول های حلزون ) قرار دارد . از جمله عللی که مسبب این نوع کم شنوایی می شود می توان بیماری منییر (Meniere disease) , تومور عصب شنوایی (acoustic neuroma, vestibular schwannoma) , افت ناشی از سروصدا(noise induced hearing loss)NIHL مواجه طولانی مدت با صداهای بلند و یا صداهای آنی با شدت بلند و کم شنوایی ناشی از داروهایی که برای گوش سمی هستند (ototoxicity) را نام برد. در این نوع کم شنوایی افراد اغلب بلندتر از حالت طبیعی صحبت می کنند و در فرکانس های بالا (high frequency) دچار وزوز هستند .
  3. کم شنوایی آمیخته (Mixed hearing loss):در این نوع کم شنوایی فرد هم دچار کم شنوایی انتقالی CHL و هم دچار کم شنوایی حسی عصبی SNHL است .
  4. کم شنوایی مرکزی (central hearing loss) : این افراد دارای نمودار ادیوگرام طبیعی هستند اما در درک شنوایی دچار مشکل هستند .
  5. کم شنوایی غیر عضوی(nonorganic hearing loss) : در این نوع کم شنوایی هیچ ضایعه ی شنوایی وجود ندارد و فرد یا به صورت وانمودی(malingere) یا به صورت روانی (psychology) کم شنواست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *