کیست چیست ؟

کیست تار صوتی

کیست جرمی است که متشکل از مجموعه ای از مواد است که معمولا شامل موکوس است و توسط غشایی احاطه شده است . کیست زیر موکوس و درون لامینای سطحی روی تار صوتی- لایه ای که برای عملکرد طبیعی صوت خیلی مهم است_ یافت می شود . کاملا مشخص نیست که کیست ها چگونه شکل می گیرند ، اما بسیاری از صاحب نظران معتقدند که آنها از غدد موکوسی بلوکه شده منشا می گیرند. گاهی اوقات این فرایند به طور خودکار صورت می گیرد ، اما به نظر می رسد هنگامی که از تارهای صوتی بد استفاده می شود ، غدد بیشتر مستعد زخم شدن و لخته شدن هستند. اکثر کیست ها در خط وسط تارهای صوتی ایجاد می شوند که این حالت حاکی از این است که ضربه ی آوایی یعنی استرس فیزیکی ناشی از استفاده از صوت ممکن است در شکل گیری آنها نقش داشته باشد.

کیست ها ضایعات سرطانی یا پیش سرطانی نیستند ، در عین حال باید آنها را جدی گرفت زیرا روی صوت اثر منفی دارند.

نشانه های کیست چیست ؟

کیست ها معمولا باعث گرفتگی بدون درد صوت می شوند. گرفتگی صدا ناشی از نا منظمی بسته شدن تارهای صوتی و ارتعاش است که هر دوی اینها در اثر جرم و جایگاه کیست ایجاد می شوند. در برخی موارد تغییر صوت ممکن است همراه با احساس یک جسم خارجی در سطح تارهای صوتی یا احساس نیاز به صاف کردن گلو یا سرفه کردن باشد.

ظاهر کیست چگونه است ؟

کیست معمولا یک جرم سفید یا نیمه شفاف کروی است که زیر موکوس تارهای صوتی قرار دارد. به این دلیل که موکوس اطراف کیست را می پوشاند ممکن است شبیه پشته ای داخل تارهای صوتی به نظر برسد. به همین دلیل امکان دارد کیستهای خیلی کوچک مشخص نشوند. ارزیابی توسط استروبوسکوپی و در شرایط بزرگنمایی کیست ، به تشخیص درست کمک می کند.

معمولا کیست ها به صورت منفرد هستند. اگرچه کیست ها می توانند هر جایی در طول تارهای صوتی ظاهر شوند اما بیشتر در خط وسط تارهای صوتی دیده می شوند.

کیست چگونه درمان می شود ؟

استراحت صوتی که معمولا در مورد گرفتگی صدا تجویز می شودممکن است تا حدی صوت را بهبود بخشد اما کیست کاملا برطرف نمی شود. استراحت صوتی معمولا مقداری تورم مرتبط با کیست را کاهش می دهد و باعث نرم شدن کیست می گردد اما موجب کوچم شدن کامل کیست نمی شود.

یک کیست به ندرت ممکن است به طور خود به خودی برطرف شود. احتمالا مانعی که منجر به جمع شدن آب شده است از بین می رود و آب درون کیست خالی می شود. این حالت بیشتر وقتی صورت می گیرد که کیست برای یک دوره زمانی کوتاه وجود داشته است اما حتی در این شرایط نیز از بین رفتن کیست غیر معمول است.

معمولا ، کیست را با استفاده از جراحی میکرو لارنگوسکوپی برمی دارند ، با توجه به این که برداشتن ناقص کیست ممکن است منجر به عود کیست شود پس بایستی تلاش شود کیست به طور کامل برداشته شود . در حین انجام عمل باید موکوس پوشاننده ی کیست سالم باقی بماند و بعد از عمل جراحی به جایی که کیست بوده ، برگردانده شود تا احتمال هر گونه اسکار به حداقل برسد. این نوع جراحی بسیار حساس است ، چون کیست که معمولا شکننده است ممکن است به بافت مجاور وصل شود و احتمال پاره یا سوراخ شدن آن وجود دارد ، پس در هنگام برداشتن آن باید بسیار با احتیاط عمل شود.

پزشک باید تصمیم بگیرد که چه مقدار ضربه ی آوایی و بد استفاده کردن مزمن از صدا ، در ایجاد اختلال برای هر فرد خاص نقش دارد و سپس صوت درمانی و دارو درمانی را همراه با هم برای بیمار تجویز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *