گفتار درمانی

یک نوزاد نارس چگونه حس می‌کند؟

یک نوزاد نارس چگونه حس می‌کند؟

نور

✅ در رحم: جنین به صورت عمده در تاریکی تکامل پیدا می‌کند. چشم‌های وی تا انتهای هفته ۲۵- ۲۶ بسته باقی می‌ماند. هورمون‌های مادری در جنین باعث ایجاد سیکل شبانه روزی می‌شوند. بعد از هفته سی و دو، جنین شروع به دریافت نور وارد شده از دیواره شکم مادر می‌کند و به آن واکنش نشان می‌دهد. با دریافت نور حرکات و عملکرد جنین بیشتر می‌شود.

✅ خارج از رحم: نوزاد از هفته ۲۷ تا ۳۸ هنوز در حال افزایش ضخامت چربی زیر پوستی است. پوست نوزاد نارس بسیار نازک است ( به نازکی یک ورق کاغذ) چون هنوز بافت کامل چربی زیرپوستی را ندارد. این نازکی پوست پلک های نوزاد را هم شامل می‌شود. با وجود این پوست نازک نور زیادی می‌تواند وارد چشم نوزاد نارس شود. از سویی حتی زمانیکه نوزاد قادر به باز کردن چشم خود می‌شود تا انتهای هفته ۳۲ هنوز توانایی لازم برای بستن چشم ها را ندارد. همه این عوامل باعث می شود نوزاد خیلی زودتر از آنکه توانایی آن را داشته باشد در معرض نور زیادی قرار بگیرد . شرایطی که باعث میشود نوزاد به راحتی خسته شود و انرژی زیادی صرف کند؛ انرژی که می‌توانست مثلاً صرف رشد و تکامل بهتر وی بشود.

✅ چه کنیم تا نوزاد نارس با این شرایط سازگاری بهتری داشته باشد؟

بعضی کارهایی که می شود انجام داد تا نور آسیب کمتری به نوزاد بزند عبارتند از:

۱️⃣ تاریک کردن بخش ویژه نوزادان
۲️⃣ پوشانیدن چشم نوزاد ( البته استفاده از چشم‌بند برای محافظت از نور معمول توصیه نمی‌شود و اینجا منظور درست کردن چیزی شبیه سایه‌بان برای نوزاد است)
۳️⃣ پوشانیدن تخت نوزاد با یک کاور ضخیم

مطالعات جدید به دنبال راهی برای تنظیم نور و تقلید شب و روز برای نوزاد هستند . بعد از هفته ۳۲ به نظر میرسد نوزاد میتواند با تغییرات نور در سیکل شبانه روزی آشنا شود.

✅ والدین چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

شما در NICU با نیازهای منحصر بفرد و در حال تغییر نوزادتان آشنا می‌شوید. بعد از هفته ۳۲ اکثر نوزادان می‌توانند داده‌های مربوز به بینایی را سازماندهی کنند . در این زمان نوزاد شما می تواند به صورت شما یا سایر اشیا نگاه کند. این کمک خواهد کرد هم تکامل بینایی بهتری داشته باشد هم راههای عصبی وی به شکل مطلوب تری کامل شوند. هر چه تکامل چشم ها پیشرفت می‌کند مهارت های بینایی نوزاد هم بیشتر میشود. به تدریج نوزاد قادر خواهد بود به اشیایی که در فاصله ده تا ۱۲ اینچی (۲۵-۳۰ سانتی متر) وی قرار میگیرند تمرکز کند و همینطور اشیا متحرک را دنبال کند. پس تنها نگاه کردن به نوزادتان و نگاه کردن وی به صورت شما می تواند برای تکامل وی کمک کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *