تولید صدای /ک/ و /گ/

درمان تولید صدای /ک/ و /گ/ در کودکان:

تولید صدای /ک/ و /گ/

در این واج ها هر دو خطای شیوه و جایگاه متداول می باشد.

برای مثال افراد دارای شکاف کام ترمیم شده، هر دوی این صداها را خلفی تولید میکنند و اجازه میدهند ئر حین تولید آنها هوا یا صدا از بینی خارج شود.

در کودکانی که اختلال تولیدی آنها هیج اساس عضوی ندارد، صداها معمولا به صورت پیشین تولید می شوند، یا به جای آنها صداهای زبانی- لثوی/t/ و /d/ جانشین میگردند.

. درمانگر ممکن است به هنگام آموزش کودک راه های بسیار جدیدی راکشف نماید که توسط  آنها، این صداها تقریباً بطور صحیح تولید می شوند.

انفجاریهای زبانی نرمکامی

شرح نحوهٔ تولید برای کودک.

k مثل p  و  t  یک صدای انفجاری است. این صدا را به محصورات نجرا

تولید میکنیم. هنگام بیان آن، صداسازی نمی کنیم (تارهای صوتی به ارتعاش در نمی آیند – – دهانتان را حدوداً تا نصف باز نگهدارید و قسمت جلویی زبانتان را در ته دهان، پایین نگه دارید

سپس قسمت عقب زبان خود را با قسمت عقب سقف دهانتان تماس دهید تا دیواره ای برای

ممانعت از عبور جریان هوا ایجاد شود. نگذارید هیچ هوایی از این دیواره عبور کند تا اینکه به

منگام پایین انداختن زبان، همهٔ هوا بطور ناگهانی خارج شود. در همان زمان که زبانان را میاندازید دهان خود را باز کنید، اگر دست خود را در مقابل دهانتان نگه دارید. صداهای “p” و “t”، انفجار ناشی از خارج شدن جریان هوا را احساس کنید. (دستورات واکداری را برای /g/ اضافه کنید).

برای بزرگسال.

صدای “k” فقط با بالا بردن قسمت خلفی زبان ساخته میشود. قسمت قدامی زیان در پایین دهان باقی میماند. ابتدا دندانهای خود را تا حدی جدا از هم نگه دارید، قسمت عقب زبان که در مقابل نرمکام است را بالا ببرید، فشار هوا را در پشت آن ایجاد کنید و با پایین انداختن همزمان زیان و فک، هوا را بطور ناگهانی رها کنید. هیچ ارتعاشی در تار صوتی ایجاد نمی شود.

خطاها و فنون

۱- جانشینی /t/ و /d٪

فنون عبارتند از:

۱. الف) هنگامی که کودک در جهت تولید صدای صحیح تلاش می کند، لبهٔ جلویی زبان را با یک پایین آورندهٔ زبان پایین نگه دارید. بتدریج فشار به کار رفته توسط این چوب (پایین آورند: زیان. م) را کاهش دهید.

۱. ب) دهانتان را کاملاً باز کنید و با بالا بردن انتهای خلفی زبان، یک هجای /ak/تولید کنید. به هنگام نشان دادن، عقب زیان را بسیار آهسته بالا ببرید.

۱.ج) از کودک بخواهید صدای /u/ را بکشد و آن را با یک انفجار بیواک یا واکدار خاتمه دهل=

۱. د) از دیدگاه محرکهای جفت استفاده کنید. وقتی که بیمار قادر به تولید صحیح صدای /k/ در پاسخ به محرک شنیداری میگردد، محرک شنیداری را با شیء (نام برده شده)، جفت (همراه) کنید. برای مثال واژهٔ محرکت: “cap.

گام ۱. درمانگر الگوی واژه را ارائه می دهد، بیمار آن را در این مورد معیار پیش رفتن به گام بعدی، ۹۰ درصد میباشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *