مشکلات املایی دانش اموزان

بررسی مشکلات املایی دانش اموزان :

مشکلات املایی دانش اموزان

✅ اگر دانش اموزی کلمه جا می اندازد, به او کمک کنید تا حافظه شنیداری خود را تقویت کند. پس با نوشتن دقت کن, نیاز به تلاش, حواست را جمع کن, بیشتر دقت کن و…… بیخودی اورا عذاب ندهید. کمک کنید تا او به خود کمک کند. چهار کلمه بی ربط بگویید بعد شما تکرار کند بعد پنج کلمه. او باید بتواند تا پنج کلمه را بعد شما به ترتیب گفتن شما تکرار کند. با ضربه زدن به یک وسیله ریتم ایجاد کنید و او بادست زدن یا یک ریتم که با دهانش ایجاد میکند , ریتم شمارا تکرار کند .
✅ دانش اموزی ,اخر کلمه هارا نمینویسد. باید با او صدای اخر را زیاد کار کنید و همیشه بخواهید کلمه را کامل و واضح تلفظ کند و مشخص کند صدای اخرش چیست. این تمرین کمک میکند او حواسش به صدای اخر باشد. یک مدت بخواهید تکلیف که مینویسد دور صدای اخر خط بکشد یا صدای اخر را با رنگ دیگر مشخص کند. جدول صرا کشی هم خوب است تا توجه او را به صداها جلب کند. تقویت قدرت شنیداری هم با گذاشتن نوار صدا و یا نوار داستان هم, اورا کمک میکند

✅ به دانش اموزی که هنوز قادر به نوشتن جملات به طور کامل در املا نیست و از هر جمله تنها چند کلمه یا حتی یک کلمه را می نویسد, چگونه کمک کنیم؟در مرحله اول اورا چک میکنید که تمام حروف را یاد گرفته یا نه. زیرا گاهی اوقات بچه ها تا یک حرف را بلد نیستند, از نوشتن کلمه و حتی بقیه جمله باز می مانند. گاهی اوقات انها قادر به نگهداری ذهنی نیستند, که این مورد را در املای فردی که از او میگیرید متوجه میشوید , به صورت فردی خوب مینویسد.
اما گاهی اوقات او هنوز مفهوم جمله را درک نکرده و نمیتواند ,جملات شمارا بنویسد ولی هرچه کلمه میگویید مینویسد. تمام این موارد وقتی فردی از او املا میگیرید مشخص میشود.
💥اما برخی از بچه ها استرس زیادی دارند و ممکن هست آن استرس از طرف اولیا یا اموزگار به او وارد شده باشد,که تا اورا ارام نکنید و همراهی نکنید,مشکل او حل نخواهد شد. در این مواقع اول با ولی دانش اموز یا آموزگار باید صحبت کرد و هردو همگام به او کمک کنند تا اعتماد به نفس او برگردد.,برای این منظور از جملات مثبت کمک بگیرید و اورا تشویق کنید که میتواند.بعد هر چند جلسه یک املای ساده بگویید تا او کاملا موفق باشد و حس خوب را تجربه کند. توبیخ و سرزنش اورا مضطرب تر و کار را مشکلتر میکند.

✅ دانش اموزی که مفهوم جمله را نمیفهمد ,اول با او جملات شفاهی کار کنید. شما برای یک کلمه ,جمله بگویید و بعد بخواهید او یک جمله بگوید.وقتی خوب جمله ساختن را تمرین کرد, بخواهید جملات ساده را تبدیل به نوشتار کند .سپس شما جمله بگویید و بخواهید بنویسد. اگر حروف را خوب بلد نبود ,ابتدا حروف را به کمک خودش رمز گذاری کنید و بعد با بازی و اسم رمز بخواهید اول کلمه نوشتن را تمرین کند و بعد جملات ساده و سپس از او املا بگیرید. اگر حین کار متوجه شدید تر کیبات را باهم قاطی میکند, روی کارت انها را بنویسید و با بازی بخواهید هر کدام را گفتید, پیدا کند. مسلما با تکرار او یادخواهد گرفت.
✅ حال تمام این کارهارا انجام دادید و بازهم او پیشرفتی نکرد و همچنان مشکل داشت, اینجا دیگر نیاز به مشاور هست تا مشورت کنید و راهکار بگیرید!!!!
✅ اگر دانش اموزتان قرینه مینویسد یعنی اینه وار , به او کمک کنید تا اول اندام بدن خود را خوب بشناسد دست راست , پای راست , بازو , ساعد, ساق , شانه , کتف, ران , مچ , کف دست , کف پا و …. بعد با بازی کمک کنید تا خوب دست راست خود را سریع تشخیص بدهد, وارد کلاس (یا خانه برای اولیا) میشوید, دست راست بالا ,تابش بده, بزن کمر, قرش بده , بزار روسر،و … یک مدت پشت سرهم تکرار کنید تا خوب سمت راست خود را بشناسد و هر بار میخواهید نوشتن را شروع کنید, بگویید خوب از کدام سمت فارسی را بنویسم؟ بله راست و بعد بنویسید تا او دیگر اشتباه نکند.حتما بعد ده روز تکرار تغییر را مشاهده خواهید کرد.

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *