🌿#نشانه_های_زودهنگام_دیر_گفتاری

(کودکی که تاخیر را جبران نخواهد کرد):

۱-میزان ارتباط، صدا سازی، آغازگری و توجه مشترک کمتری حتی به صورت غیرکلامی دارند.

۲-کنش های ارتباطی proto-declarative کمتری حتی به صورت غیرکلامی تولید میکنند.

۳-در تولید دامنه ی کامل مقاصد ارتباطی اولیه به خصوص comment شکست میخورند.

۴-در ۱۸ ماهگی در ۱۵ دقیقه کمتر از ۱۰ کنش ارتباطی تولید میکند.

۵-صداسازی های حاوی همخوان کمتری تولید میکنند.

۶-اگر mlu یک کودک ۲۴ ماهه از یک و نیم بالاتر رفت یا اگر نصف گفته هایش حاوی ترکیب کلمه بود، این کودک بر تاخیر غلبه کرده است.البته لازم است پیشرفت کودک مرتبا چک شود.

۷-در ۲۴ ماهگی اغلب هجاهای تولیدشان در سطح یک است ، و هجاهای کمتری حاوی همخوان پایانی، بیش از یک همخوان یا خوشه همخوانی است.

۸-توانایی وارد کردن بیش از یک همخوان در یک گفته، یک شاخصه رشدی است که در دیر گفتار ها دکاربر گرامی برای مشاهده محتوا باید وارد سایت شوید.ر دو سالگی ظاهر نمی شود.

۹-در دو سالگی از الگوهای غیرمعمول استفاده میکند(یعنی الگوهایی غیر از کاهش خوشه، حذف همخوان پایانی، انسدادی شدگی، قدامی شدگی، و مرکب زدایی).

۱۰-ویژگی های واج شناختی دیر گفتار ها:

*فهرست همخوانی محدود.ترتیب فراگیری واج ها تاخیر دارد: در ۳۰ تا ۳۵ ماهگی فقط ۶-۹ همخوان متفاوت دارند.

*ساختار هجایی ساده:هجاهایی که کمتر پیش می آید حاوی بیش از یک همخوان یا خوشه همخوانی باشند.

*درصد همخوان های صحیح از ۴۵ درصد کمتر است.

*در خطاهای جانشینی بی ثباتی بیشتر دارند.یعنی یک واج به شیوه های مختلفی تولید می شود.

*خطاهای غیر معمول دارند.مثل جانشینی /d/ به جای /h/ و خطاهای واکه ای.

*سرعت آهسته در وضوح گفتار.بین ۲۴ تا ۳۶ ماهگی تغییر اندکی میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *