گفتار درمانی

تقویت حافظه شنيداري

تقویت حافظه شنيداري

۱- انجام بده : پنج يا شش شي را مقابل كودك قرار بدهيد و بعد دستوراتي بدهيد كه انجام دهد . مثلا : ، گل زرد را زير صندلي جواد بگذار

۲- پيگيري دستورات : تكاليف ساده اي را به كودك گوشزد كنيد كه انجام دهد مثلا : دايره بزرگ قرمز رنگي را روي كاغذ ترسيم كن ؛ دايره كوچك سبز رنگي را پايين مربع بگذار ، با رنگ سياه خطي از وسط دايره به گوشه راست بالاي مربع بكش . اين تمرينات را مي توان با استفاده از گوشي و دستورات ضبط شده نيز انجام داد .

۳- كودك را ياري دهيد تا تعدادي عدد يا لغات ساده را بخاطر سپارد ؛ ابتدا با دو عدد يا كلمه شروع كنيد و كودك بايد آنها را تكرار كند ، به تدريج تعداد را افزايش دهيد . در بدو امر استفاده از علائم تصويري كه محرك حافظه بينايي است مي تواند موثر و مفيد باشد .

۴- يادگيري لالائي ها ، اشعار و مثل ها ، بازيهاي انگشتي و غيره مي تواند در توسعه حافظه شنيداري مفيد باشد .

۵- از كودك بخواهيد كه پس از تماشاي يك برنامه تلويزيوني امور معيني را بخاطر آورد . مثلا : امشب برنامه سفرهاي سندباد را تماشا كن و فردا به من بگو كه او اين با از چه سرزميني ديدن كرده است و …

۶- بازيهاي لفظي بي پايان ؛ اين بازيها مي تواند از اين قبيل باشد : يي از بچه ها جمله اي مي گويد ، مثلا « من دريا را دوست دارم » دومي بايد با تكرار آن كلمه ديگري به آن بيفزايد و بازي به همين نحو ادامه مي يابد از تصاوير نيز در جهت كمك به حافظه شنيداري مي توان استفاده كرد .

۷- ترتيب وقايع : يك واقعه ساده را براي كودك بازگو كنيد و بخواهيد آنچه را كه اتفاق افتاده است به ترتيب صحيح خود تكرار كند .

۸- تكرار جملات : يك جمله ساده به كودك بگوييد و بخواهيد كه آن را با صداي بلند تكرار نمايد . تعداد كلمات جمله را بتدريج افزايش دهيد .

۹- سري اعداد : تعداد اعداد ، مثلاً ۴ ، ۶ ، ۹ ، ۵ ، ۳ و مانند آن را به كودك بدهيد و از او بخواهيد بگويد كدام بزرگتر است ، كدام كوچكتر است ، كدام عدد به ۸ نزديك تر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *