گفتار درمانی

مهارت های کاربرد شناسی یا اجتماعی

مهارت های کاربرد شناسی یا اجتماعی

۱:دوستان و همسالانش را برای فعالیتهای مشترک، دعوت
میکند.

۲ در فعالیت ها و بازی ها، با همسالانش مشارکت میکند.

۳٫ در بازی یا هرگونه فعالیتی با همسالان، نوبت را رعایت
میکند.
۴ بهداشت فردی را رعایت میکند.

۵ در فعالیتهای غیررسمی یا خارج از فعالیت های کلاسی یا
مدرسه( با دوستان خود تعامل دارد.

۶ در فعالیت های رسمی( مثال فعالیت های کلاسی، درسی
و..)با دوستان خود تعامل دارد.

۷ برای بدست آوردن اطلاعات درباره شخصی خاص، می
تواند سئوالی را بپرسد.

۸ میتواند با تک تک همسالان خود تعاملات اجتماعی داشته
باشد.

۹ با گروه همساالان خود تعامل و همکاری متقابل دارد.

۱۰ میتواند در طی مکالمه، فرایند مکالمه را با پرسش و پاسخ
ادامه دهد.

۱۱ با دیگران همدلی و همراهی میکند.
۱۲ درباره خواسته ها و علاقه مندیهای دیگران صحبت میکند
و آنها را تایید میکند.

۱۳ اظهارات و اشاره های چهره دیگران را، تشخیص می دهد و
میفهمد.
۱۴ علایم و نشانه های غیرکلامی یا زبان بدن دیگران را می
خواند و می فهمد.

۱۵ در انجام تکالیف خود، به دیگران اجازه کمک و یاری می دهد.
دهد.

۱۶ جٌک ها و شوخی های دیگران می فهمد و درک میکند

۱۷ در طی یک مکالمه رودرور، میتواند تماس چشمی داشته
باشد و آن را تا پایان مکالمه حفظ کند.

۱۸ میتواند به هنگام مکالمه یا ارتباط با همسالان فاصله
مناسب را حفظ کند و ادامه دهد.

۱۹ در طی گفتگوی دوطرفه، میتواند لحن و تن صدایش را
متناسب با فرایند گفتگو تنظیم کند.

۲۱ در فرایند گفتگو، میتواند همزمان به چندین نقطه نظر
توجه کند.

۲۱ در صورت لزوم می تواند به دیگران کمک کند.

۲۲ ابراز احساسات شفاهی را می فهمد.

۲۳ میتواند با دیگران، سالم – احوالپرسی و خوش و بش کند.

۲۴ میتواند وارد گفتگو چند نفره شود، بدون اینکه گفتگو را
قطع کند و یا از جریان بیاندازد.

۲۵ به هنگام برقراری ارتباط با شخصی، آغاز کننده سالم و
احوال پرسی است.

۲۶ تعارفات و تشریفات متعارف را در هنگام ارتباط با دیگران،
انجام میدهد.

۲۷ در هنگام ارتباط با کسی یا گروهی، در آغاز خودش را به
آنها معرفی میکند.

۲۸ با ادب و احترام درخواست میکند که از کنار کسی رد
شود.
۲۹ تعارف و تحسین دیگران را درک می کند و متناسب با آن،
به آنها پاسخ میدهد.

۳۱ .دعوت دوستان و همسالانش را برای انجام فعالیتهای
جمعی، پاسخ میدهد، میپذیرد و به آنها ملحق میشود.

۳۱ به هنگام نیاز، میتواند از دیگران درخواست کمک و یاری
کند.

۳۲ به سئوالاتی که مستقیما از طرف دیگران راجع به وی
پرسیده می شوند، پاسخ میدهد.

۳۳ ارتباطات و تعاملات مثبتی را با همسالان ایجاد و تجربه
میکند.

۳۴ در هنگام اختلاف نظر با دیگران، کوتاه میاد و سازش می کند.
.
۳۵ در طی مکالمه رو دررو، با متانت و آرامی واکنش نشان
می دهد.

۳۶ در فرایند گفتگو، موضوع مکالمه را در جهت موضوعات
مورد علاقه خود تغییر میدهد.

۳۷ برداشت صحیحی از نیات و مقاصد دیگران ندارد.

۳۸ اظهارنظرهای نادرستی میکند.

۳۹ منزوی است و درگیر سرگرمی ها و علاقه مندیهای خودش
است.

۴۱ با عجله و ناپخته مکالمه را به پایان می رساند.

۴۱ در فهم و تشخیص نشانه های کلامی و غیرکلامی، به
منظور پایان دادن به مکالمه نقص دارد.

۴۲ در تعاملات اجتماعی، نشانه های ترس و اضطراب را از
خود نشان میدهد.

۴۳ به هنگام تعامل و صحبت با همسالان خود، شرایط
ناخوشایندی را تجربه میکنند.

۴۴ به هنگام تعاملات اجتماعی، خود را درگیر رفتارهای
اجتماعی نامناسب می کند.

۴۵ در تنظیم و تشخیص زمان مناسب، برای ایجاد و آغاز
ارتباط اجتماعی ضعیف است.

۴۶ توسط دوستان و همسالانش دست انداخته می شود.

۴۷ در جمع همسالان هم، درگیر فعالیتهای انفرادی خودش
است

۴۸ میتواند درباره موضوعات مختلف، سئوالاتی را طرح
کند.
pragmatic
منبع:کتاب شناخت اجتماعی دکتر رضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *