اطلاعیه ثبت نام در سمپوزیوم اتیسم

تقویت گفتار خودانگیخته :

تقویت گفتار خودانگیخته

یک قانون کلی برای تقویت گفتار خود انگیخته این است که کودکتان را در هر موقعیت کلامی که قرار دارد ٬ یک گام به جلو ببرید
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
بعنوان مثال اگر کودک شما در یک موقعیت گفتاری چیزی نمیگوید ولی توان گفتن تک کلمه را دارد ٬ شما باید از او بخواهید که با تک کلمه منظور خود را بیان کند . مثلااگر اب میخواهد ولی چیزی نمیگوید باید از او بخواهید که بگوید اب و بعد از گفتن ان ٬ اب را به او بدهید . بر اساس همین قاعده اگر کودک در موقعیتی با تک کلمه منظور خود را می رساند ولی توان گفتن دو کلمه را دارد ٬ باید از او بخواهیم جمله دو کلمه ای بگوید ٬ همین طور برای موقعیتهای جملات سه کلمه ای و بالاتر
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
اما ذکر چند نکته مهم در اینجا ضروریست
اول اینکه شما در ابتدا باید الگوی کلامی مناسب که ممکن است تک کلمه ٬ جمله دو کلمه ای و یا جملات طولانی تر باشد را بدون گفتار اضافه مثل «بگو ….» یا «باید بگی …. »به کودک ارایه دهید . مثلا اگر کودک اب میخواهد ولی حرفی نمیزد ٬ فقط باید بگویید «اب » و وقتی کودک تکرار کرد اب را به او بدهید
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
دوم اینکه وقتی چند بار در بیان اب به کودک کمک رساندید ٬ در دفعات بعدی کمی منتظر بمانید تا به کودک فشار بیاید و فکرش را برای بیان کلمه به کار بیاندازد و کم کم در بیان کلمه وابستگی اش به شما حذف گردد و در حقیقت گفتارش خودانگیخته شود .

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *