تاخیر های رشد زبان و گفتار در کودکان

 

گفتار درمانی برای کودکان

گفتار درمانی برای چه کودکانی لازم است؟

معمولا کودک از زمان یک سالگی شروع به حرف زدن می کند و از گفتار تک کلمه ای آغاز می شود. به تدریج که سن کودک بالا می رود تعداد کلمات افزایش می یابد و کم کم می تواند جملات چند کلمه ای را صحبت کند. به مرور زمان کلمات افزایش می یابند و گفتار کودک کامل و کامل تر می شود و در هر مرحله نشانه هایی از کامل شدن و رشد زبان را شاهد خواهید بود. با توجه به این موارد اگر در گفتار کودک تاخیری احساس کردید و اگر کودک در بازه زمانی یک تا دوسالگی قادر به گفتار تک کلمه ای نبود باید به یک متخصص گفتار درمان مراجعه شود و از روش های گفتار درمانی یا گفتار درمانی در منزل استفاده شود.

 

اگر به هر دلیلی سن درمان گفتار در کودکان گذشت، دیگر قابل اصلاح نخواهد بود؟

درمان گفتار حتی در بزرگسالان نیز امکان پذیر خواهد بود اما به مراتب سخت تر می باشد و ممکن است زمان زیادی طول بکشد.تا فرد درمان شود. معمولا در بزرگسالان عادت های گفتاری در فرد نفوذ کرده و به سختی می توان آن را تغییر داد. البته در مواردی فرد را نمی توان وادار به ترک کرد.

 

درمان گفتار را نیمه کاره رها نکنید:

زمانی که کودکان به همراه والدین در جلسات گفتار درمانی حضور پیدا می کنند، گفتار درمانگر به والدین توصیه های لازم در مورد تمرین ها را می دهد و از آن ها می خواهد چند بار در هفته این تمرین ها را با کودک خود انجام دهند.

متاسفانه این باور غلط در بین خانواده رواج پیدا کرده که فکر می کنند به تنهایی می توانند در خانه گفتار درمانی را انجام دهند و با تکیه بر این باور غلط بعد از گذراندن چند جلسه فکر می کنند دیگر نیازی به ادامه جلسات گفتار درمانی نیست. اما این باور کاملا نادرست است و والدین به تنهایی و بدون کمک مشاور و گفتار درمانگر نمی توانند آموزش های لازم را برای کودک خود انجام دهند.

 

 

 

کلینیک گفتار درمانی یاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *