تأخیر کلامی در کودکان

 

تعریف گفتار درمانی و تکنیک های گفتار درمانی

زمانی که کودک از ناتوانی های گفتاری رنج می برد و در تلفظ کالمات (لکنت زبان) مشکل دارد گفتار درمانی می تواند روش های را برای درمان گفتار و افزایش توانایی های کودک در درک و استفاده از زبان ارائه دهد.

در کل می توان گفت گفتار درمانی دو بخش دارد: بخش اول که همان تمرین دادن به دهان برای شکل دادن کلمات و تولید اصوات است. و بخش دوم که درک و بیان گفتار است.

 

روش های گفتار درمانی

روش های زیادی برای گفتار درمانی وجود دارد که توسط یک گفتار درمان انجام می شود و استفاده از روش های گفتار درمانی بستگی به مشکلات زبانی دارد. در کودکانی که مشکلات گفتاری دارند یک رویکرد مبتنی بر بازی انتخاب می شود تا ارتباط بیشتری با کودک برقرار شود. در کودکانی که به اختلال گفتار دچار هستند به کودک کمک می شود تا صداهایی را به صورت مداوم تولید و تکرار کنند. گفتار درمان به کودک مبتلا به معلولیت شدید کمک می کند تا از ابزار ارتباطی خاص مانند کامپیوتر برای تولید صدا استفاده کند و گاهی نیز از تخته هایی استفاده می شود که فعالیت های روزمره را روی آن ثبت می کنند که کودک می تواند به آن ها اشاره کند و درخواست خود را بگوید.

 

گفتار درمانی در منزل

متخصصان معتقدند کیفیت و کمیت گفتار بین والدین و کودکان بر روی زبان کودکان تاثیر می گذارد و همچنین تاکید کرده اند والدین باید گفتار را زود هنگام و از کودکی آغاز کنند زیرا معتقدند برخورداری از کلام روان، هنری است که آموختن آن از بدو تولد آغاز می شود و کودک حروف الفبا را با تکیه بر صداهای گفتاری فرا می گیرد. البته از این نکته نباید غافل شویم که کودک نیاز دارد همراه با صداها، الگوهای رفتاری را نیز یاد بگیرد.

نکته:  کودک تقریبا از ۷ – ۸ ماهگی به بعد معنای صداها و لغات را می فهمد و از این زمان به بعد می توان برای رشد و فهم مطالب با او تمرین کرد.

 

در کلینیک های گفتار درمانی یک سری معاینات به صورت دوره ای انجام می شود و وضعیت رشد و تکامل گفتار کودک بررسی می شود و هر زمان که وقفه ای در روند رشد احساس شد می توان از عوارض بعد از آن جلوگیری کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *