بهبود دستخط دانش آموز

گفتار درمانی | توانمد سازی ذهن

 

گفتار درمانی به تشخیص و درمان اختلالات زبانی و گفتاری و تقویت ادراک در کودک می پردازد. کمیت و کیفیت گفتاری در رابطه بین کودک و والدین بر روی گفتار کودک تأثیر می گذارد. والدین باید بلافاصله بعد از تولد کودک  و زودهنگام تمرینات گفتاری را شروع کنند، زیرا گفتار روان هنری است که آموزش و یادگیری آن باید از زمان تولد آغاز شود.

گفتار درمانی به چهار بخش تقسیم می شود:

تولید صدا: جا به جایی کلمات گفتاری، تلفظ غلط صداها، عدم توانایی در تولید صدای درست، اختلالات تلفظی در کودکان عقب مانده ذهنی.

روان پریشی: به هم ریختن روان و احساس فرد، ایجاد وقفه و تکرار در گفتار همراه با حرکت دادن اندام های حرکتی.

صدا: اختلال در عملکرد تارهای صوتی که موجب زیر و بمی در گفتار می شود.

تشدید در گفتار: اگر اختلال در شکل و ساختار صدا ایجاد شود امواج نمی تواند صدای مناسبی پیدا کند و باعث ایجاد صدای تو دماغی می شود.

 

در چه مواردی گفتار درمانی لازم است:

اشکال در تلفظ اصوات، عدم توانایی در برقراری ارتباط با اطرافیان، تأخیر در شروع گفتار در کودکان، کم شنوایی، ناشنوایی، اختلال در بلع، اختلال در تشدید، اختلال گفتار،اختلال در گفتار پس از سکته مغزی، لکنت زبان، اختلال در خواندن.

 

توانمند سازی ذهن

اگر دوست دارید ذهنی فعالی داشته باشید، تمرکزتان را بالا ببرید و روز به روز قوی تر شوید باید از یک سری عوامل مخرب که روی آن تأثیر می گذارد دوری کنید.

نشان دادن افکار و جستجوی مغز برای یافتن ایده های جدید باعث از بین رفتن میزان تمرکز و بهره وری مغز می شود و اگر به طور مداوم تکرار شود تأثیرات بیشتری بر روی ذهن می گذارد. ممکن است زمانی متوجه این خطرات شویم که که خیلی دیر شده باشد و این مشکلات و خطاها در فرد ریشه دار شده باشد.

با توجه به تحقیقاتی که بر روی دانش آموزان انجام شد متوجه شدند که آنها در مواجهه با مسئله های سخت تر مجبور به تمرکز بیشتر می شوند و به طور مداوم میزان توجه خود را بررسی می کنند.

تحقیقات ثابت کرده است که مغز دارای انعطاف می باشد و با تمرین های گفتار درمانی می توان به بهبود تمرکز و یادگیری فرد کمک کرد.

 

 

کلینیک گفتار درمانی یاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *