ناروانی های گفتار (لکنت)

ناروانی های گفتار (لکنت)

اختلال سیالی بهنجار و آهنگ سخن گفتن ویژگی اصلی لکنت زبان است. این اختلال با تکرار و تطویلهای صوتها و هجاها و دیگر اختلالهای سیالی گفتار همراه است.

– معمولا از سنین ۳ تا ۷ سالگی شروع می شود.وبیشترین فراوانی در حدود ۵ سالگی است.

– شیوع بیماری یک درصد بوده و نسبت پسران به دختران تقریبآ ۴ به ۱ می باشد.

– از مهمترین و متداولترین اختلالات تکلمی است

لکنت زبان بصورت کلونیک

در این نوع از لکنت زبان کودک یک سیلاب از کلمه‌ای را (که معمولا اولین سیلاب کلمه را) با سرعت و تشنج تکرارمی‌کند. مثلا کلمه کتاب را چنین بیان می‌کند : ک ک ک کتاب

علت این نوع لکنت زبان را اختلال فیزیولوژیک عصبی عضلانی می دانند که در محل اتصال عصب به عضله به وجود می آید و چون جنبه خانوادگی دارد گمان می رود که علت موروثی داشته باشد

لکنت زبان بصورت تونیک

در این حالت که در فعالیت عضلات تلفظی چند ثانیه ای توقف و سکون به وجود می آید کودک دچار گیر وقفه در تلفظ و ادای کلمه همراه با فشار و کوشش و حرکات خاصی است وبرای ادای کلمه شدیدا، به خود فشار میآورد و پس از لحظاتی سکون به طور ناگهانی و با تشنج کلمه را ادامی کند مانند: می خام به رم خو نه.

– این نوع لکنت به علت انقباض عضلا ت دهان، حلق و حنجره ایجاد می شود.

. -در این صورت کودک روی یک کلمه فشار میآورد و اکثرا کلمه به طور ناگهانی بیان می شود.

– این حالت کاملا جنبه روانی دارد.

مراحل لکنت زبان

کودکانی که دچار لکنت زبان هستند معمولا و از بدو پیدایش لکنت تا مرحله نهایی مراحل مختلفی را می‌گذراند.

لکنت پذیرفته شده.

 کودک در این مرحله متوجه می‌شود که برخی از حروف و کلمات را بطور غیرطبیعی تکرار می‌کند. اما نگران حالت گویایی خودش نیست رنجی نمی‌برد و کوششی هم برای رفع آن نمی‌نماید.

لکنت پس رانده

 لکنتی که کودک در برابر آن عکس العمل نشان می دهد. به تدریج که کودک بزرگ شده و دامنه مکالمات وسیع تر می‌شود به واسطه رفتار‌های خاص و فشارهایی که معمولا از سوی اطرافیان متوجه کودک می‌شود،کودک بطور قابل توجهی با تعجب و گاه همراه با دلسردی نسبت به چگونگی اختلالات گویایی خود عکس العمل نشان می‌دهد وی این واکنشها را درک کرده و بالطبع عدم اطمینان و تنش عضلانی او بیشتر می‌شود.

لکنت پیچیده و شدید

 بتدریج که حرکات و رفتار ضمنی همراه با لکنت به صورت غیر ارادی ظاهر می‌گردد، شدت لکنت افزایش می‌یابد وکودک نسبت به همه موفقیتها ،کلمات ،اصوات حساسیت و نگرانی پیدا می‌کند. در این شرایط لکنت خود ، روز به روز پیچیده تر و شدیدتر می‌شود.

اگر مایلید از مراحل گفتار درمانی و گفتار درمانی در منزل استفاده کنید می توانید با متخصصان گفتار درمانی یاس در تماس باشید:

 

۰۲۱-۲۸۴۲۹۷۷۲

۰۹۱۲۹۳۴۶۰۶۳

۰۹۱۱۴۵۹۸۹۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *