روش درمان لکنت

 

لکنت زبان و راه های درمان آن

 

لکنت زبان به اختلالاتی گفته می شود که بیشتر در زمان کودکی اتفاق می افتد یا می توان گفت نوعی اختلال روانی است که در اکثر افراد دچار مشکلات روحی روانی می شود. لکنت زبان بیشتر در زمان کودکی به وجود می آید و به مرور و با گذشت زمان این مشکل کمتر می شود و یا از بین می رود اما ممکن است گاهی تا سنین بزرگسالی نیز ادامه داشته باشد.

تعریف لکنت زبان:

لکنت زبان نوعی اختلال گفتار است که شخص نمی تواند کلمات را به صورت پیوسته بیان کند و مدام در میان صحبت هایش مکث می کند. لکنت زبان در بعضی مواقع خفیف می باشد که مشکل زیادی را برای شخص ایجاد نمی کند اما زمانی که لکنت زبان شدت پیدا کند فرد را از نظر روحی دچار یک سری مشکلات می کند. افرادی که مبتلا به لکنت زبان هستند از حضور در جمع های شلوغ هراس دارند زیرا حس می کنند حضور در این مکان ها آرامش را از آن ها می گیرد و حس ناخوشایندی برایشان ایجاد می کند.

یک سری از افراد مبتلا به لکنت زبان می توانند به راحتی مشکل خود را مدیریت کنند تا کسی متوجه مشکل آن ها نشود که به این حالت اختلال لکنت پنهان می گویند.

 

لکنت زبان دو نوع است:

نوع اول لکنت زبانی است که در دوران کودکی رخ می دهد و موجب یک سری اختلالات مغزی در کودک می شود و نوع دیگر کنت زبان نتیجه ضربات وارد شده یا سکته می باشد که ممکن است به خاطر مصرف برخی داروها رخ دهد.

 

آیا لکنت زبان درمان می شود؟

درمان گفتار زبان بسته به سن و شرایط فرد مبتلا متفاوت است. برای درمان لکنت زبان بهتر است از یک متخصص در حوزه لکنت زبان و گفتار درمانی کمک گرفت. درمان لکنت زبان و گفتار درمانی برای تمام سنین امکان پذیر می باشد و بهتر است در دوره درمان لکنت زبان و گفتار درمانی از یک روانشناس برای حل مشکلات روحی و روانی کمک گرفت.

درمان لکنت زبان در کودکی به یکدستی در صحبت کردن، پیشرفت روانی، رشد مهارت های ارتباطی، افزایش اعتماد به نفس و از بین بردن احساس خجالت و ترس در شخص مبتلا به لکنت زبان کمک می کند.

لکنت زبان هم در دختران و هم در پسران رخ می دهد اما تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به لکنت زبان بیشتر پسران می باشند. البته نباید این نکته را فراموش کرد که ژن ها نیز تأثیر زیادی در ابتلا به این نوع عارضه دارد.

 

 

کلینیک گفتار درمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *