اختلال رشدی زبان

چه کودکانی به گفتار درمانی نیاز دارند

 

اگر بخواهیم تعریفی کلی از گفتار درمانی داشته باشیم می توانیم بگوییم گفتار درمانی ارائه خدمات در حوزه ارتباطات و اختلالات زبانی یا گفتاری است. گفتار درمانی روشی است که در آن گفتار کودک و توانایی در درک و استفاده از زبان را بهبود می بخشند.

در این مقاله می خواهیم راجع به گفتار درمانی و کسانی که به گفتار درمانی نیاز دارند صحبت می کنیم.

کودکانی که به گفتار درمانی نیاز دارند کودکانی هستند که مبتلا به اختلالاتی مانند اوتیسم، کودکانی که دیر شروع به صحبت کردن می کنند، کودکانی که دچار لکنت زبان هستند و کسانی که دچار سکته مغزی شده اند.

گفتار درمانی باعث افزایش ارتباط می شود و فرد می تواند به عنوان یک شخص مستقل و با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه زندگی کند.

چه کسانی بیشتر به گفتار درمانی نیاز دارند:

کودکان مبتلا به اوتیستیک به درمان بیشتری نیاز دارند و متأسفانه روز به روز تعداد این کودکان بیشتر می شود. گفتار درمانی می تواند به عنوان یک راهبرد توانبخشی به این افراد کمک کند. زمانی که والدین متوجه نشانه هایی از اختلالات زبانی یا گفتاری در فرزندشان می شوند باید به سرعت توسط یک متخصص گفتار درمانی شروع به درمان کرد. هرچه درمان را زودتر شروع کنید به نفع کودک شما می باشد و زودتر به نتیجه دلخواه خواهید رسید.

در حوزه بزگسالان نیز بیمارانی که دچار سکته مغزی می شوند معمولا بعد از سکته دچار اختلالات گفتاری، بلع و شنیداری می شوند. گفتار درمانی به بازیابی اطلاعات و بازگشت این افراد به زندگی کمک می کند.

 

ارتباط خانواده بیمار با گفتار درمانگر

مشاوره در گفتار درمانی مانند یکی از رئوس مثلث است و خانواده باید با گفتار درمانگر همکاری داشته باشند. در این نوع بیماری ها همانقدر که بیمار آسیب می بیند خانواده بیمار هم به همانقدر در معرض آسیب قرار می گیرند و مشاوره در گفتار درمانی می تواند به بیمار و خانواده بیمار کمک کند.

 

در چه سطحی از مشکلات گفتاری، گفتار درمانی نیاز می باشد؟

۱_ کودک به سختی صحبت کند و در ترجمه افکار خود با کلمات مبارزه کند.

۲_ کودک در برقراری ارتباط، یادگیری مهارت ها و مشارکت با دیگران دچار مشکل شود.

۳_ اطرافیان به سختی متوجه گفتار کودک شوند.

۴_ صحبت کردن کودک با لکنت و تکرار مداوم کلمات و مکث های طولانی میان کلمات.

 

در چه مواقعی به کمک گفتار درمانگر نیاز دارید؟

۱_ عدم توانایی در تلفظ اصوات

۲_ عدم توانایی در درک کلمات

۳_ عدم برقراری ارتباط از سوی کودک

۴_ عدم توانایی در شنیدن یا ناشنوایی

۵_ اختلال در گفتار

۶_ اختلال در بلع

 

 

کلینیک گفتار درمانی یاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *